Jubileumconcert 105 jaar Aalsmeers Harmonie

Op zaterdag 9 juni 2018 vierden wij ons verjaardagsfeestje! Een 105e verjaardag mag natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan, dus pakten wij groots uit. Het thema van ons feest was 'Dansen door de tijd', en dat kwam de hele avond mooi naar voren. Uit de vele stukken die wij in de afgelopen jaren ten gehore brachten, hadden we een selectie gemaakt.

De dag begon voor de leden en medewerkers al vroeg, vanaf 13.00 uur moesten zij aanwezig zijn voor een doorloop en soundcheck. Alles verliep gelukkig heel goed (dat mocht ook wel, want we hadden hard op alle muziek gestudeerd!), en om 17.30 uur was het tijd om gezamenlijk te eten. Na het eten trokken we onze feestelijke concertkleding aan en toen was het dan eindelijk zover! Het concert startte! De zaal zat gelukkig goed vol, er waren bijna 400 kaarten verkocht.

Toen het doek openging trakteerden wij iedereen allereerst op een mooi stuk muziek: Pastime with Good Company. Na het openingswoordje van onze voorzitter, Wilma van Drunen, nam presentator en zanger Benjamin Murck het woord over. Hij heette iedereen van harte welkom op het verjaardagsfeestje. Het tijdsblok 1913-1945 startte en we speelden mooie dansmuziek uit deze jaren: Rossini's Birthday Party, de Harmonie Polka, Charleston Forever, met dans van ons geweldige danspaar Peter te Slaa en Vrouke van Egmond, en als laatste de Glenn Miller Medley. Benjamin Murck zong mee met Moonlight Serenade.

Vervolgens kwamen de feesthoedjes de zaal in, en wat is een verjaardag zonder blokjes kaas en plakjes worst?

Nadat de gasten waren voorzien van een versnapering gingen we door met het tweede tijdsblok: 1945-1965. Ook voor deze periode hadden wij een selectie gemaakt van mooie dansnummers. Het blok werd geopend met de prachtige muziek van de musical West Side Story. We speelden een medley van de hits van Frank Sinatra, en ook hier lieten Peter en Vrouke zien hoe geweldig zij kunnen dansen. Vervolgens werden de sombrero's van stal gehaald en speelden we de Mexican Hat Dance. Helemaal jaren '60 is natuurlijk de band The Beatles! Zij mochten dan ook niet ontbreken in dit tijdsblok. Daarna sloten we het tijdsblok af met The King of Rock & Roll, Elvis Presley.

Na alle muziek was het tijd voor een 'tussendoortje'. Een leuke quiz voor de kinderen. Zij mochten vragen beantwoorden en bij juiste antwoorden verdienden zij een snoepje. Degene met de meeste snoepjes won de hoofdprijs. En wat kon dat na al die snoepjes anders zijn dan....

... een echte tandenborstel!? Ja, dat is wel handig na al dat gesnoep natuurlijk!

Door naar tijdsblok 3, de periode 1965-1985. De tijd van disco! Maar we begonnen even rustig met de Bolero. Prachtige dansmuziek met mooie solo's binnen het orkest. Hierna nog meer bekende klanken, we speelden twee bekende nummers uit de film en musical Hair. De paso doble werd gedanst op de muziek van España Cani. Er werd meegezongen met Dancing Queen van Abba, en daarna werd er volop gedanst en gezongen op de muziek van Saturday Night Fever. Hoogste tijd voor een pauze om bij te komen!

Na de pauze begonnen we aan de tijdsperiode 1985-2000. We verzorgden een knallende opening met Let Me Entertain You van Robbie Williams, om vervolgens rustig verder te gaan met muziek uit de musical Billy Elliot: Le lac des cygnes. Op de achtergrond zagen wij het mooiste stukje uit de film, de droom waarin Billy Elliot samen danst met zijn volwassen versie. Hierna gingen we een hele andere hoek in: we zongen en dansten mee met Lou Bega op Mambo No. 5! Wat wel wat vreemd was, onze fluitiste Moniek Eigenhuis werd gekidnapt door presentator Benjamin.. Wat zou er aan de hand zijn?

Bij het volgende nummer werd het al snel duidelijk. Moniek kwam als een echte Berdien Stenberg op en bracht samen met het orkest haar eigen versie van Rondo Russo ten gehore.
Na de King of Rock en Roll kon de King of Pop natuurlijk niet ontbreken, en dus gingen we verder met een selectie uit Michael Jacksons Bad. We sloten het tijdsblok af met André Rieus succesnummer The Second Waltz.

Wat de kinderen konden, konden de volwassenen natuurlijk ook. Tijd voor nog een quiz! Na een spannende afvalrace in de vorm van een arm-omhoog, arm-omlaag quiz, won één van onze bezoekers een heuse mini-Maestro. Gelukkig bleek onze winnares zelf ook muzikant te zijn, en liep het allemaal hartstikke soepel.

Na de quiz gingen we door met het laatste tijdsblok van de avond, de periode 2000-2018. We speelden eerst muziek van één van Nederlands' meest succesvolle artiesten in Azië: Caro Emerald. Na deze meezinger was het tijd om te dansen, en wel de dans van de liefde: de Argentijnse Tango. Paula en Pieter IJzerman dansten op de klanken van Adios Nonino, prachtig uitgevoerd op klarinet door solist Ingrid Hoffscholte, onder begeleiding van het orkest. Op de achtergrond zagen we de beroemde traan van Maxima. Hierna maakten we een uitstapje naar het Eurovisie Songfestival. We speelden Euphoria, een winnende inzending uit Zweden in 2012, en vervolgens één van onze eigen inzendingen: Slow Down van Douwe Bob. Het laatste stuk van de avond, want aan alle mooie dingen komt een einde, was een selectie uit de musical On Your Feet, over het leven van Cubaanse superster Gloria Estefan.

De voorzitter bedankte alle leden, de dansers Peter te Slaa, Vrouke van Egmond, Paula IJzerman en Pieter IJzerman, presentator Benjamin Murck en dirigent Maron Teerds voor hun tomeloze inzet. Maar, wat is een concert zonder toegift? Dat kon écht niet vond Peter, en dus riep hij alle dansers, leden en het publiek op om mee te dansen met één van de bekendste dansjes van de jaren '90: de Macarena! Na een korte oefening danste iedereen soepel mee.

Onder het genot van een drankje kon iedereen nog even nakletsen en terugblikken op deze prachtige avond. We hebben ontzettend genoten, en hopen dat u dat ook heeft gedaan!