Dirigent

Sinds 15 januari 2023 staat Aalsmeers Harmonie onder leiding van Michel de Haas. Michel begon zijn muzikale loopbaan in Noordwijk op 7-jarige leeftijd met het bespelen van de dwarsfluit bij Sjef Bröchler, voormalig fluitist bij het toenmalig Noord-Hollands Philharmonisch orkest.

Na zijn middelbare school periode, met muziek als eindexamenvak, vervolgde hij zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium te 's Gravenhage. Hij kreeg fluitlessen van Peter van Munster, volgde koordirectie bij Jan Eelkema en Jan Bogaarts, orkestdirectie bij Lucas Vis en Schoolmuziek bij Nico Smit en Jos Herfs. Na zijn conservatoriumperiode heeft hij ook de HaFaBra opleiding in Utrecht voltooid bij Gerrit Fokkema.

Michel heeft kort in het muziekvakonderwijs les gegeven. Daarna hebben diverse bestaande en project-ensembles onder zijn leiding gemusiceerd (koren-orkesten-bigband). Hij is als saxofoon- en fluitdocent aan muziekscholen verbonden geweest en heeft als freelance musicus bij diverse ensembles gespeeld. Met zijn ervaring, opgedaan door het werken met koren en orkesten, arrangeerde hij in het begin voornamelijk voor eigen ensembles en specifieke doeleinden. Momenteel schrijft hij veel in opdracht van uiteenlopende ensembles, is hij werkzaam als docent bij Stichting Andreas College in Katwijk, speelt hij bij de Westcoast Bigband, valt regelmatig in als gastdirigent en brengt praktijkadviezen uit.